Ophoging verkeerswal

In juni 2013 heeft wethouder De Ouden overlegd met de provinciale gedeputeerde Verkeer en Vervoer, mevrouw Ingrid de Bondt, over een ophoging van de verkeerswal langs de N206. De wethouder heeft er bij de gedeputeerde op aan gedrongen om binnen het beschikbare budget voor het groot onderhoud van de N206 ook middelen te reserveren voor geluidwerende maatregelen.  Hij heeft in dat gesprek aangegeven dat de gemeente Zoeterwoude bereid is eventueel een deel van de kosten voor rekening van de gemeente te willen nemen.  Afgesproken werd dat de gedeputeerde het standpunt van de provincie z.s.m. aan de wethouder te melden. Bij tussentijdse navraag  werd duidelijk dat er voor het zomerreces geen antwoord van de provinciale bestuurder te verwachten was.

Dinsdag 24 september 2013  hebben de stichting en wethouder den Ouden opnieuw overlegd. De wethouder  heeft nog geen reactie ontvangen van gedeputeerde Verkeer en Vervoer  inzake haar standpunt over ophoging van verkeerswal langs N206 Zoeterwoude. Er is wel een telefonisch overleg  tussen de gedeputeerde en onze wethouder ingepland op 7 oktober a.s.  De betekenis van deze belafspraak kan (nog) niet worden ingeschat.

Stichting LLOZ heeft besloten vóór 7 oktober a.s. een brief aan de gedeputeerde te zullen zenden. In die brief zal gewag worden gemaakt van de oprichting van de stichting die ijvert voor ophoging van de wal; een jarenlange wens van bewoners en gemeente. De inhoud van de brief zal later op de website worden gepubliceerd.

De gemeente vindt het reëel dat de stichting pleit voor verlenging van de verkeerswal in de richting van de D. van Santhorstweg  ter hoogte van de speelplek aan de Wapstraat.  De wethouder wil zich daarvoor bij de provincie inspannen met daarbij de kanttekening dat “inspanning nog geen resultaatverplichting  betekent”. Uiteraard moet rekening worden gehouden met (verkeer)technische mogelijkheden.

Met de komst van R-net, een  hoogwaardig en duurzaam openbaar vervoersnetwerk, wordt de busfrequentie op de N206  in de spits – net als nu –  5 minuten. Voor stichting LLOZ  een extra argument om te blijven pleiten voor ophoging van de wal.

De stichting heeft op 16 oktober 2013 een eerste formele bespreking met de projectleider groot onderhoud N206 gehad. De door ons gewenste ophoging van de verkeerswal stond centraal in dat gesprek. De stichting vindt het teleurstellend dat de aarden wal langs de N206 bij Zoeterwoude vooralsnog niet wordt opgehoogd in het kader van het groot onderhoud. Gelet op de noodzaak van een oplossing heeft de gemeente zich bereid verklaard een deel van kosten voor haar rekening te willen nemen. Wij hebben daarom een (moreel) appel en beroep op de provincie gedaan om budget vrij te maken voor ophoging van de bestaande wal. De verzakte aarden wal veroorzaakt al vele jaren ook zichthinder al gevolg van het toegenomen  (vracht- en bus)verkeer.

Het gesprek wordt vervolgd. We hebben een driegesprek voorgesteld: gemeente, provincie en (een delegatie van) de stichting. De wethouder neemt hiervoor het initiatief.