Nieuwsbrief nummer 9

Nieuwsbrief nummer 9       juni 2014

Een nieuwe maand, een volgende nieuwsbrief. Wellicht niet voor iedereen allemaal nieuws (in de locale bladen is er al een en ander gepubliceerd), maar wel zo handig om de ontwikkelingen van de afgelopen weken weer op een rij te hebben.

Nieuwsbrief in PDF

Ondertekening overeenkomst
Op 22 mei heeft de ondertekening plaatsgevonden van de overeenkomst tussen de gemeente Zoeterwoude en de provincie Zuid-Holland in verband met de plaatsing van een hardhouten scherm op de aarden wal. Als symbool voor het bereikte resultaat hebben – voorafgaande aan het officiële deel – de gedeputeerde mevrouw De Bondt, de wethouder Kees den Ouden en de voorzitter van de stichting LLOZ, Hans van Polanen ieder een struik geplant langs de aarden wal.
Alle drie de partijen gaven aan dat zij met plezier terugkijken op de samenwerking gedurende het afgelopen jaar en blij zijn met het nu bereikte resultaat. Zowel de provincie als de gemeente benadrukten dat zij het initiatief van de betrokken bewoners om zelf de hedera te planten, bijzonder op prijs stellen.
Na de officiële ondertekening heeft de stichting als dank een taart aangeboden aan de provincie en gemeente.

taart ondertekening aardenwal
NB: Hoogstwaarschijnlijk zal het planten van de hedera pas in het voorjaar van 2015 plaatsvinden.

Hoogte metalen schermen

In de vorige nieuwsbrief hebben wij aangegeven dat wij de provincie om een nadere verduidelijking hebben gevraagd over de hoogte van het metalen geluidsscherm ter hoogte van de bushalte Westeindseweg. In een eerder antwoord van de provincie was niet helder of het metalen geluidsscherm straks eenzelfde hoogte krijgt als de aarden wal inclusief het hardhouten scherm (dit geldt overigens ook voor het andere metalen scherm). Inmiddels hebben wij een nadere reactie van de provincie ontvangen. De provincie heeft aangegeven dat zij de huidige hoogte van de schermen (3 meter boven maaiveld) handhaaft. Omdat de aarden wal inclusief het hardhouten scherm van 1 meter naar verwachting hoger wordt dan 3 meter, zal het metalen scherm dus geen gelijke hoogte hebben.

Wij hebben dit punt inmiddels besproken met Tjeert van Houten van de gemeente Zoeterwoude. Hij heeft toegezegd om op verschillende plaatsen metingen te doen van de hoogte van de aarden wal en daarna contact op te nemen met de provincie. Ook de gemeente is voorstander van een gelijke hoogte van de beide metalen schermen en de aarden wal plus hardhouten scherm.
Verplaatsing loonbedrijf Van Meurs
In totaal zijn er 11 inspraakreacties bij de gemeente ingediend op de ‘Voorlopige nota van uitgangspunten bestemmingsplan bedrijfsverplaatsing loonbedrijf Van Meurs’. De reacties zijn door de gemeente gebundeld (geanonimiseerd) en voorzien van een antwoord (zie de website van onze stichting).

Het college van B&W heeft vervolgens op 6 mei 2014 de ‘Nota van uitgangspunten’ vastgesteld en geagendeerd voor de Voorronde II (commissievergadering) van de gemeenteraad op 28 mei 2014. De stichting heeft gebruik gemaakt van het inspreekrecht tijdens deze Voorronde. Op deze manier konden wij de belangrijkste bezwaren van de stichting nog eens onder aandacht brengen van de drie fracties in de gemeenteraad. Het accent lag op drie punten:

1.  De extra geluidsoverlast vanwege bedrijfsactiviteiten.
  2.  De afmetingen van de loods:  80 meter lang en 10 meter hoog.
  3. De meerdere open einden in de Nota van uitgangspunten (denk aan de nodige onderzoeken en meldingen die nog moeten worden uitgevoerd).

De drie politieke partijen hadden geen vragen aan de stichting.
VVD was zondermeer voor instemming. CDA vindt de verplaatsing noodzakelijk en ziet ook geen bezwaren in de locatievestiging (argumenten: “Als ergens anders een agrariër zijn bedrijf uitbereidt, komen er ook schuren bij” en “Zoeterwoude is nu eenmaal geen openluchtmuseum”).
PZ had enkele informatieve vragen die aansloten op onze zorgen over de open einden en merkte op: “Wat we verliezen aan de Papeweg, winnen we aan de Zuidbuurtseweg.”
Uiteindelijk heeft de gemeenteraad diezelfde avond van 28 mei unaniem en ongewijzigd ingestemd met de ’Nota van uitgangspunten’.

De volgende fase in het traject is (de voorbereiding op) de bestemmingsplanprocedure. Voor ons allen gaat dat spelen in de periode van 25 september tot 12 november a.s. Ook wij houden vinger aan de pols, met name als het gaat om de resultaten van de onderzoeken e.d. die nog moeten uitgevoerd.

Na afloop van de bespreking van dit onderwerp in de Voorronde II hebben wij nog gesproken met de heren Van der Meer (junior en senior). Zij gaven aan ook belang te hechten aan een goede relatie met de buurt en zijn bereid in het vervolgtraject met ons te willen overleggen. In het gesprek werd duidelijk dat zij bereid zijn na te denken over de maximale hoogte (geen 10 maar bv. 8 meter) en eventueel de lengte van de loods op te splitsen. Zij bevestigden dat zij geen behoefte hebben aan een parkeervoorziening voor vreemde vrachtwagens. Wij hebben afgesproken elkaar te benaderen als daar aanleiding of noodzaak toe is.

Ten slotte.

De stichting heeft tijdens het inspreken in de raad de gemeente, in het bijzonder wethouder Kees den Ouden, bedankt voor het constructieve, transparante en oplossingsgerichte overleg. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een oplossing van het jarenlang slepende probleem met betrekking tot de aarden wal. Wethouder Ton de Gans gaf in zijn publiekelijke reactie aan de complimenten over te brengen aan wethouder Kees den Ouden, die op dat moment in een andere vergadering zat. Kees den Ouden heeft ons inmiddels hartelijk bedankt voor de uitgesproken complimenten.