Nieuwsbrief nummer 8

Er is weer het nodige gebeurd en dus ook weer het nodige te melden.

Nieuwsbrief 8 in PDF

Hardhouten scherm
In de vorige nieuwsbrief hebben we jullie geïnformeerd over het geweldig goede nieuws dat de gemeente Zoeterwoude en de provincie Zuid-Holland een akkoord hebben bereikt over de financiering van een (FSC) hardhouten scherm op de geluidswal. We hebben er toen op gewezen dat de gemeenteraad nog wel formeel moest instemmen met het voorstel van het (inmiddels) oude college van B & W.
Op 10 april is het voorstel  in de zgn. Voorronde (commissievergadering) van de gemeenteraad aan de orde geweest. Tot onze grote vreugde hebben de fracties van PZ, CDA en VVD  (dus ALLE fracties!) het voorstel van harte ondersteund. Inmiddels heeft ook de gemeenteraad in zijn vergadering van 24 april goedkeuring aan het voorstel gegeven (het was een hamerstuk).
We kunnen nu dus zeggen dat de financiering en dus de plaatsing van het geluidsscherm definitief is.
Tijdens de commissievergadering werd zowel vanuit de fracties als door de wethouder gerefereerd naar de activiteiten van onze stichting.  Op het goede moment zijn de krachten gebundeld. Door gezamenlijk op te trekken en transparant te opereren, is het beoogde resultaat bereikt.

(Feestelijke) ondertekening overeenkomst
In eerste instantie zou de overeenkomst op 4 april worden getekend door de gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, mevrouw Ingrid de Bondt, en de wethouder van de gemeente Zoeterwoude, de heer Kees den Ouden. Helaas kon dit geen doorgang vinden vanwege ziekte van mevrouw De Bondt. Als nieuwe datum was 22 april gekozen. Omdat mevr. De Bondt op die dag nog steeds niet (volledig) hersteld was, is er wederom een nieuwe datum geprikt. De ondertekening is nu gepland op 22 mei (rond 14.30 uur). Op die dag zal niet alleen de overeenkomst worden ondertekend, er zal ook nog wat publiciteit aan worden gegeven. Het is de bedoeling dat vertegenwoordigers van de provincie, gemeente en stichting op de foto worden gezet.  De schrijvende pers zal daarvoor worden uitgenodigd.
Bij de ondertekening van de overeenkomst zal de stichting op gepaste wijze de provincie en gemeente bedanken. Er wordt per slot van rekening een jarenlang slepend probleem opgelost.

Planning werkzaamheden plaatsing hardhouten scherm
Mede gelet op het steeds verschuiven van de ondertekening van de overeenkomst hebben wij onlangs de gemeente gevraagd wanneer er gestart gaat worden met de plaatsing van het hardhouten scherm. De gemeente heeft aangegeven dat op basis van de huidige inzichten naar verwachting in augustus/september met de werkzaamheden wordt begonnen. Er is sowieso enige tijd nodig omdat volgens de reguliere procedure er onder meer een omgevingsvergunning moet worden aangevraagd. Dit heeft te maken met de toekomstige hoogte van de geluidswal (ten opzichte van het maaiveld).
Zodra wij meer horen van de gemeente, wordt dat uiteraard met jullie gedeeld.

Reactie provincie op onze brief ‘R-net’
Zoals jullie misschien nog weten, hebben wij in januari 2014 een schriftelijke reactie gegeven op het concept Definitief Ontwerp R-net (zie onze website). Dit ontwerp is door de provincie Zuid-Holland opgesteld in verband met de komst eind 2014 van deze snelle busverbinding. In onze reactie hebben wij er met name voor gepleit, dat:

• de toekomstige fietsenstalling op de locatie Westeindseweg wordt verplaatst van de Zuidzijde naar de Noordzijde,
  • er maatregelen worden genomen om de geluidsbelasting te verminderen voor de bewoners van de Burgemeester Wapstraat als gevolg van de aanleg van de haltes A4 P+R, en
  • het metalen geluidsscherm ter hoogte van de bushalte Westeindseweg eenzelfde hoogte krijgt als de aarden wal inclusief het hardhouten scherm.

Na een schriftelijk rappel op 12 maart jl. hebben wij op 17 april een reactie van de provincie ontvangen (zie onze website). Wat betreft de punten a en b herhaalt de provincie de standpunten die zij eerder naar voren hebben gebracht, zowel richting stichting als tijdens de inloopavond op 23 januari in Ons Huis. Het komt er dus op neer dat de provincie de liggende plannen niet meer wijzigt. Een dergelijk antwoord hadden wij wel verwacht. Toch hadden wij de afgelopen maanden nog een sprankje hoop, omdat het antwoord op onze brief zo lang uitbleef. Helaas was dit wat te opportunistisch gedacht.
Wij hebben inmiddels per brief onze teleurstelling uitsproken richting provincie.

Omdat de provincie geen helder antwoord heeft gegeven op ons verzoek t.a.v. de hoogte van het metalen geluidsscherm (zie het hiervoor genoemde punt c) hebben we de provincie om een aanvullende reactie gevraagd.
Onze reactie kunt in z’n geheel nalezen op onze website.

Verplaatsing loonbedrijf Van Meurs
Wat betreft de verplaatsing van het loonbedrijf Van Meurs van de Zuidbuurtseweg naar het perceel gelegen in de oksel van de Papeweg en de Westeindseweg verwijzen we hier kortheidshalve naar onze
e-mail van vrijdag 25 april. Inmiddels hebben wij van 5 belanghebbenden een kopie ontvangen van de inspraakreactie die zij naar de gemeente hebben gezonden.

Ook de stichting heeft inmiddels per brief haar standpunt aan de gemeente kenbaar gemaakt. Van deze brief hebben wij een afschrift gezonden aan de verantwoordelijk wethouder van de gemeente Zoeterwoude (Ton de Gans), het college van B&W, de gemeenteraad en de fractievoorzitters van het CDA, PZ en VVD.

De inspraakreactie en de begeleidende brief zijn eveneens op onze website geplaatst.

We houden u op de hoogte van het vervolg en acties.