Nieuwsbrief nummer 13

Om te beginnen willen we iedereen een sprankelend en gezond 2015 toewensen. Het nieuwe jaar beginnen we gelijk met het doorgeven van de laatste stand van zaken over vier actuele onderwerpen.

En….. we hebben een verzoek.

Geluidsscherm

Het zal u niet ontgaan zijn, dat de aannemer – Vermeulen Groep – enkele weken geleden is gestart met de voorbereidingen voor de plaatsing van het hardhouten geluidsscherm op de aarden wal. Dat was ook het startsein voor de stichting om na te gaan denken over de planning en wijze van uitvoering van het “hedera-plantfestijn”. Even als opfrissing van het geheugen: In de onderhandelingen met gemeente en provincie over de realisatie van het geluidsscherm heeft de stichting toegezegd dat de belanghebbenden zullen zorgen voor het planten van de hedera! (Nogmaals voor alle duidelijkheid: De gemeente financiert de hedera-plantjes.)
De gedeputeerde heeft aangegeven dat onze toezegging heel belangrijk is geweest in haar eindbeslissing.

Uiteraard hebben we al de nodige ideeën voor het plantfestijn, maar een panklare invulling kunnen we op dit moment nog niet presenteren. Wat nu al wel zeker is, is de datum. Die is in overleg met de gemeente vastgesteld op zaterdag 7 maart 2015. Wethouder Kees den Ouden heeft toegezegd op die dag om ca. 10 uur het startschot voor het planten te willen geven. Dat stellen wij bijzonder op prijs, mede vanwege zijn inspanningen voor de realisering van het geluidsscherm. Helaas heeft begin vorige week mevrouw Ingrid de Bondt (gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland) aangegeven die dag verhinderd te zijn.

Verzoek aan jullie betreffende ons “hedera plantfestijn”

Wij nodigen jullie allemaal (omwonenden) uit om 7 maart 2015 mee te doen aan het hedera plantfestijn.
We gaan dan vanaf 10.00 uur (startschot) tot ca. 15.00 uur de klus klaren.
Wij hopen op een overweldigende opkomst van de omwonenden. Van onze kant zullen wij onze best doen om er een gezellige, feestelijke dag van te maken.
Zodra we meer zicht op de concrete invulling van de 7e maart hebben, zullen we jullie daarover met een aparte brief informeren. Noteer nu alvast de datum van 7 maart in de agenda!!!!

Windturbines

Zoals ook is aangegeven in de vorige nieuwsbrief heeft de stichting LLOZ in het kader van de vervanging van de windturbines twee afspraken gemaakt met Prodeon:

1. Het gebied dat is aangemerkt als gebied waarvoor de slagschaduwregeling van toepassing is, wordt uitgebreid. Het gaat hier om het gebied tussen Europaweg en Miening (ook wel genoemd het “eiland”). Dit betekent dat ook voor dit gebied de potentiële hinderuren zullen worden opgenomen in de programmering van de stilstand.
  1. Over het tweede punt heeft de stichting de afgelopen maanden tweemaal met onder meer de verantwoordelijke wethouder Ton de Gans gesproken. Concreet is afgetast in hoeverre de gemeente een rol kan en wil spelen in het beheer/de verdeling van de middelen, die jaarlijks door Prodeon beschikbaar worden gesteld. Uiteindelijk heeft de gemeente aangegeven in beginsel bereid te zijn hieraan haar medewerking te willen geven. Om meerdere redenen moesten de middelen wel worden toegevoegd aan een -binnen de gemeente- bestaand fonds. De stichting heeft uiteindelijk gekozen voor het Duurzaamheidfonds, onder voorwaarde dat de betreffende middelen in 1e instantie worden geoormerkt voor de financiering van energie besparende maatregelen van verenigingen en stichtingen. Of dit laatste mogelijk is, wordt nog door de gemeente onderzocht.Beschikbaarstelling (storting in een fonds) door Prodeon van een jaarlijkse financiële bijdrage van circa € 4.500,00 (is mede afhankelijk van het aantal gerealiseerde megawatturen).

Zodra er op laatstgenoemd punt helderheid is, zullen we weer in contact treden met Prodeon om zowel de toezegging voor de slagschaduw (zie punt 1) als voor de financiële bijdrage (zie punt 2) in een overeenkomst te borgen.

Loonbedrijf Van Meurs

Op 18 december jl. is het raadsvoorstel “Vaststellen bestemmingsplan bedrijfsverplaatsing loonbedrijf Van Meurs” in Voorronde II van het Open Huis (commissievergadering van de gemeenteraad) besproken. Bij dit voorstel was een Nota zienswijzen en wijzigingen gevoegd. Belangrijkste element hierin is de verlaging van de maximale bouwhoogten. Deze bedraagt nu -overeenkomstig het verzoek van de stichting LLOZ- voor de veldschuur maximaal 8 meter (i.p.v. 10 meter) en voor de dichte loods 10 meter. De maximale goothoogten zijn voor de veldschuur en loods respectievelijk 5 en 6 meter.

Deze lagere bouwhoogten zijn voldoende voor de toekomstige bedrijfsvoering van het loonbedrijf en met deze maatvoering wordt tegemoet gekomen aan de belangen van de omwonenden.

Alle drie de fracties (PZ, CDA en VVD) hebben in de Voorronde ingestemd met het raadsvoorstel en zijn ermee akkoord gegaan dat het voorstel als hamerstuk zou worden geagendeerd voor de gemeenteraadsvergadering van diezelfde avond (18 december). In die vergadering is de raad akkoord gegaan met het voorstel van het college.

Het overleg met de heren Van der Meer (van loonbedrijf Van Meurs) èn de gemeente was open en constructief. Wij waarderen het zeer dat in die sfeer wij met elkaar te hebben kunnen meedenken.

Verkeerslichten Dirk van Santhorstweg

Ook tot opluchting van de stichting zijn inmiddels de nieuwe verkeerslichten ter hoogte van het Transferium geplaatst en in werking gesteld. Voor zover wij nu kunnen overzien, betekent dit ten opzichte van de oude situatie een verbetering van de veiligheid. De stichting hoopt oprecht dat hiermee ongevallen in de toekomst verder worden voorkomen.

Ten slotte

Wij rekenen in 2015 natuurlijk weer op uw steun en medewerking .