Nieuwsbrief nummer 11

In Nieuwsbrief 10 hebben wij aandacht besteed aan de plannen van Prodeon BV om in de zomer of het najaar van 2015 de twee windturbines langs de A4 (ter hoogte van het Papemeer) te vervangen door grotere exemplaren. In diezelfde nieuwsbrief hebben wij gewezen op de informatieavond van Prodeon op 2 juli jl. in zalencentrum “De Meester”.

Met name naar aanleiding van de informatie die op 2 juli is verstrekt door zowel Prodeon als de gemeente Zoeterwoude, heeft de stichting LLOZ besloten om onderstaand persbericht te versturen aan o.a. Omroep West, het Leidsch Dagblad, het Leids Nieuwsblad en andere regionale (sociale) media. Ook omdat op voorhand niet bekend is of en op welke wijze aan dit persbericht aandacht wordt besteed c.q. een artikel wordt geplaatst, stellen wij het op prijs u van de door ons aangeleverde tekst in kennis te stellen (zie onderstaand).

Uiteraard zijn wij erg benieuwd in hoeverre deze aanpak van de stichting door u wordt onderschreven. Dit geldt overigens niet alleen voor degenen die zich destijds hebben aangemeld bij de stichting LLOZ, maar ook voor andere belanghebbenden. Een reactie op ons e-mailadres: info@stichtinglloz.nl wordt dus bijzonder gewaardeerd (zie ook het eind van het persbericht).

Tekst persbericht:

Bewoners willen overlast nieuwe windturbines Papemeer beperken

Stichting Leven Langs de Omleidingsweg Zoeterwoude (Stichting LLOZ) gaat in op de uitnodiging van Prodeon BV voor een gesprek in verband met de vervanging van de twee windturbines ter hoogte van het Papemeer, Zoeterwoude-dorp. De stichting LLOZ heeft hiertoe besloten omdat dit een kans biedt om de belangen van de stichting en Prodeon met elkaar te verbinden.
Doel van de stichting is om op basis van drie uitgangspunten in een transparante samenwerking met Prodeon afspraken te maken die de overlast van de windturbines, zowel voor wat betreft het geluid als het zicht, zoveel mogelijk verminderen. De exploitant, de gemeente en inwoners van Zoeterwoude zijn gebaat bij een gezond leefklimaat.

Prodeon is eigenaar en exploitant van de windturbines. Er zijn plannen om de huidige windturbines binnen het geldende bestemmingsplan landelijk gebied in de zomer of het najaar van 2015 te vervangen. De nieuwe windturbines zijn groter met een hogere productie van duurzame elektriciteit. In een informatieavond op 2 juli jl. heeft Prodeon de plannen uitgebreid toegelicht. Prodeon benadrukt dat door de toepassing van de modernste technieken de geluid- en slagschaduwbelasting van de nieuwe windturbines zal verminderen.
Begin juli is de stichting LLOZ door Prodeon benaderd voor een gesprek over de vervanging van de huidige 2 windturbines. Inmiddels heeft de stichting, mede gelet op haar algemene doelstelling, besloten om hierop positief te reageren. De stichting ziet hierin kansen om afspraken te maken die de overlast (geluid en zicht) van de windturbines zoveel mogelijk beperken. Het gesprek met Prodeon zal worden gevoerd op basis van de volgende drie, door de stichting vastgestelde uitgangspunten:

• Geen verzet tegen de vervanging van de huidige windturbines. Gelet op de toelichting die tijdens de informatieavond op 2 juli is verstrekt door enerzijds Prodeon en anderzijds de gemeente Zoeterwoude vindt de stichting dit de meest zinvolle optie voor een win-win situatie.
  • Een slagschaduwregeling. Bij een bepaalde zonnestand kan een hinderlijke lichtsterkte wisseling (slagschaduw) worden ervaren. Ten behoeve van het voorkomen of beperken van slagschaduw willen wij  een automatische stilstandvoorziening die de windturbines kunnen uitschakelen. Hierover zijn al op 2 juli door Prodeon toezeggingen gedaan. Deze toezeggingen moeten in een overeenkomst worden vastgelegd (rol gemeente Zoeterwoude!).
  • Een beperking van geluidsoverlast. In overleg met Prodeon willen we bespreken welke maatregelen genomen kunnen worden tegen hinderlijk geluid, het zogenaamde ‘zoeven’.

Iedereen die zich kan vinden in de aanpak van de stichting kan dit kenbaar maken via het e-mailadres van de stichting LLOZ: info@stichtinglloz.nl. Een breed draagvlak ondersteunt het gesprek van de stichting met Prodeon.”

Via de media, zoals Omroep West en het Leidsch Dagblad, werden wij op 16/17 juni 2014 verrast met een persbericht dat eigenaar/exploitant Prodeon BV de twee bestaande windturbines (in de volksmond windmolens genoemd) aan het Papemeer langs de A4 in de loop van 2015 wil gaan vervangen. De nieuwe windturbines zullen aanzienlijk groter worden dan de huidige (voor de afmetingen van de nieuwe windturbines wordt verwezen naar het eind van deze nieuwsbrief).

Het college van burgemeester en wethouders van Zoeterwoude is in principe akkoord met de vervanging van deze turbines. Pas op 23 juni 2014 troffen wij op de officiële website van de gemeente Zoeterwoude een eerste bericht daarover aan.

Uitnodiging

In het bericht van het Leidsch Dagblad staat vermeld dat Prodeon in het najaar betrokkenen gaat uitnodigen voor een informatiebijeenkomst.

Prodeon BV laat echter geen gras over het project groeien. Op 23 juni heeft de exploitant een uitnodiging in de wijken Westwout en Vogelweide in Zoeterwoude–dorp verspreid. In de uitnodiging schrijft Prodeon BV dat zij de bewoners uitgebreid wil informeren over het voorgenomen plan en hen  daarom graag uitnodigt voor een informatieavond op woensdagavond 2 juli 2014 in de zalen van “de Meester”, Zuidbuurtseweg  57–58, aanvang 19.30 uur (tot circa 21.30 uur). De uitnodiging is inmiddels ook op de website van de gemeente Zoeterwoude geplaatst.

Komt u ook?

De stichting LLOZ heeft besloten in ieder geval aanwezig te zijn. Wij willen graag nader geïnformeerd worden. En natuurlijk hebben wij ook  vragen.

Heeft u ook vragen? Kom dan ook  naar de informatieavond! Wilt u zich in dat geval wel uiterlijk maandag 30 juni even aanmelden bij Prodeon BV (telefonisch via 06-29189265 of per e-mail: info@prodeon.nl).

Uw mening horen wij graag

Stichting LLOZ kan momenteel niet inschatten wat er onder de inwoners, met name onder de bewoners in de wijken Westwout en Vogelweide,  leeft over het onderwerp “vervanging windturbines”.  Vindt u het een goed plan? Of gaan hogere molens  nog meer ten koste van het woongenot van de bewoners? Welke belangen worden gediend?

Wij horen het graag. Allereerst met uw aanwezigheid op de informatieavond  maar u kunt uw mening ook direct bij onze stichting kenbaar maken, liefst per e-mail: info@stichtinglloz.nl

Na de informatieavond zullen wij ons nader beraden want ook wij zijn verrast met de berichtgeving van Prodeon en de gemeente Zoeterwoude.

Afmetingen windturbines

In een bericht op de website van Omroep West van 16 juni is vermeld dat de nieuwe windmolens tot het punt waar de wieken zitten nu 69 meter hoog worden. De maximale hoogte met de wieken erbij is 110 meter hoog, bij de huidige turbines is dit 99,5 meter. De diameter van de nieuwe wieken is 82 meter, de huidige wieken hebben een diameter van 71,4 meter. Aldus het bericht.

Het Leidsch Dagblad schreef dat de molens aanzienlijk groter worden, daardoor meer energie opwekken en desondanks stiller zijn terwijl ook de slagschaduw afneemt.