Nieuwsbrief nummer 10

Extra Nieuwsbrief nummer 10 –  juni 2014

In de begeleidende mail bij nieuwsbrief nummer 9 hebben wij aangekondigd dat wij in de zomerse periode een extra nieuwsbrief zullen uitbrengen als daarvoor aanleiding is. Inderdaad, die aanleiding is er nu.

Persbericht

Via de media, zoals Omroep West en het Leidsch Dagblad, werden wij op 16/17 juni 2014 verrast met een persbericht dat eigenaar/exploitant Prodeon BV de twee bestaande windturbines (in de volksmond windmolens genoemd) aan het Papemeer langs de A 4 in de loop van 2015 wil gaan vervangen. De nieuwe windturbines zullen groter worden dan de huidige (voor de afmetingen van de nieuwe windturbines verwijzen wij naar het eind van deze nieuwsbrief).

Het college van burgemeester en wethouders van Zoeterwoude is in principe akkoord met de vervanging van deze turbines. Pas op 23 juni 2014 troffen wij op de officiële website van de gemeente Zoeterwoude een eerste bericht daarover aan.

Uitnodiging

In het bericht van het Leidsch Dagblad staat ook vermeld dat Prodeon in het najaar betrokkenen gaat uitnodigen voor een informatiebijeenkomst.

Prodeon laat echter geen gras over het project groeien. Op 23 juni heeft de exploitant een uitnodiging in de wijken Westwout en Vogelweide in Zoeterwoude–dorp verspreid. In de uitnodiging schrijft Prodeon dat zij de bewoners uitgebreid wil informeren over het voorgenomen plan en hen daarom graag uitnodigt voor een informatieavond op woensdagavond 2 juli 2014 in de zalen van “de Meester”, Zuidbuurtseweg  57 -58, aanvang 19.30 uur (tot circa 21.30 uur). De uitnodiging is eveneens op de website van de gemeente Zoeterwoude geplaatst.

Komt u ook?

De stichting LLOZ heeft besloten in ieder geval ook aanwezig te zijn. Wij willen graag nader geïnformeerd worden. En natuurlijk hebben wij ook  vragen.

Heeft u ook vragen? Kom dan naar de informatieavond! Iedereen is welkom. Wilt u zich in dat geval wel uiterlijk maandag 30 juni  even aanmelden bij Prodeon. Uw komst kunt u telefonisch doorgeven via 06 – 29189265 of per e-mail: info@prodeon.nl

Uw mening horen wij graag

Stichting LLOZ kan momenteel niet inschatten wat er onder de inwoners, met name onder de bewoners in de wijken Westwout en Vogelweide,  leeft over het onderwerp “vervanging windturbines”.  Vindt u het een goed plan? Of gaan hogere molens ten koste van het woongenot van bewoners? Welke belangen worden gediend?

Wij horen het graag. Allereerst met uw aanwezigheid op de informatieavond  maar u kunt uw mening ook direct bij onze stichting kenbaar maken, liefst per e-mail: info@stichtinglloz.nl

Na de informatieavond zullen wij ons nader beraden want ook wij zijn verrast met de berichtgeving van Prodeon en de gemeente Zoeterwoude.

Afmetingen windturbines

In een bericht op de website van omroep West van 16 juni wordt vermeld dat de nieuwe windmolens tot het punt waar de wieken zitten nu 69 meter hoog worden. De maximale hoogte met de wieken erbij is 110 meter hoog, bij de huidige turbines is dit 99,5 meter. De diameter van de nieuwe wieken is 82 meter, de huidige wieken hebben een diameter van 71,4 meter. Aldus het bericht.

Het Leidsch Dagblad schreef dat de molens aanzienlijk groter worden, daardoor meer energie opwekken en desondanks stiller zijn terwijl ook de slagschaduw afneemt.