Nieuwsbrief 7

We hebben geweldig goed nieuws!!

Het college van burgemeester en wethouders heeft dinsdag 4 maart jl.  besloten om aan de gemeenteraad voor te stellen circa € 100.000 uit te trekken voor een (FSC) hardhouten scherm van 1 meter hoog op de aarden wal langs de N206. Omdat de provincie nu aan de gemeente heeft toegezegd bereid te zijn om € 50.000 bij te dragen, is de financiering rond en kan er nog dit jaar een  geluidsscherm  worden gerealiseerd.
Er is nog wel een voorbehoud: de nieuwe gemeenteraad moet nog met het voorstel van het huidige college van B en W instemmen.
Het geluidsscherm ligt dus binnen handbereik. Hoewel nog geen 100% zekerheid, toch alvast een woord van dank aan de gemeente.

Na instemming van de gemeenteraad moeten nog wel de handen uit de mouwen.

In de plannen is rekening gehouden met wat zelfwerkzaamheid van de bewoners. Om ons belang van een geluidsscherm te onderstrepen, hebben wij als stichting voorgesteld dat de bewoners zelf zorg dragen voor het aanplanten van de klimop (hedera). Onder het mom van vele handen maken licht werk en een mogelijke vermelding in het Guinness book of records, lijkt ons dit een redelijk en haalbaar voorstel.

Nieuwsbrief in PDF

Wat  is er de afgelopen weken gebeurd?

In  de vorige nieuwsbrief (Nieuwsbrief 6 van januari 2014) hebben we aangegeven dat er een ambtelijke verkenning tussen gemeente en provincie zou plaatsvinden over  de uitwerking van het  voorstel van de gemeente  voor de plaatsing van een (FSC) hardhouten scherm van 1 meter hoog (kosten afgerond circa € 150.000). Belangrijkste deel van deze verkenning was uiteraard het onderzoek naar de mogelijkheden en de omvang van de (mede)financiering door de provincie. De afgelopen weken is dit overleg met een positief resultaat afgerond. De provincie heeft zich bereid verklaard  om  € 50.000 bij te dragen.  Zeker gelet op de gesprekken die de afgelopen maanden door de gemeente en de stichting zijn gevoerd met de provincie, mag dit bijzonder worden genoemd.

Om de plaatsing van het hardhouten scherm mogelijk te maken, lag er dus nog een financieringsprobleem van circa € 100.000. Afgelopen dinsdag (4 maart) heeft het college van burgemeester en wethouders  besloten om  de gemeenteraad voor te stellen dit bedrag te reserveren binnen de begroting van de gemeente om daarmee de plaatsing van het scherm mogelijk te maken.

Wanneer is het voorstel van het college van B en W definitief?

Het  huidige college van burgemeester en wethouders bereidt het voorstel voor de nieuwe gemeenteraad voor. Als de nieuwe gemeenteraad op 27 maart a.s. is geïnstalleerd , zal naar verwachting de nieuwe raad in april van dit jaar beslissen over het voorstel van het college van B en W.

Wat voor scherm wordt het en waarom?

Het wordt een (FSC) hardhouten scherm van 1 meter hoog met aan één zijde (kant van de bebouwing) een beplanting met klimop (hedera) Met de provincie wordt nog onderhandeld of ook aan de wegzijde beplanting kan worden aangebracht. Belangrijkste reden om te kiezen voor de hardhouten variant is het kostenaspect. Een zgn. ‘cocosscherm’ zou ongeveer het dubbele gaan kosten en daarmee qua financiering onbereikbaar zijn.

Wanneer wordt het scherm geplaatst?

Als de nieuwe gemeenteraad in april a.s. akkoord gaat, zal daarna aan een aannemer opdracht worden gegeven het houten scherm te plaatsen. Naar verwachting zal eind van de zomer of in het najaar 2014 de werkzaamheden kunnen worden afgerond. De startdatum kan mogelijk nog verschuiven vanwege te volgen procedures voor eventuele vergunningen.

Waarom zelfwerkzaamheid en wat houdt dit precies in?

Omdat een geldelijke bijdrage vanuit de stichting aan een geluidsscherm niet wenselijk en mogelijk  is, heeft de stichting geprobeerd  met een aanbod van zelfwerkzaamheid een gebaar naar provincie en gemeente  te maken om daarmee te onderstrepen hoezeer wij met z’n allen hechten aan de oplossing van dit al jarenlang slepende probleem van geluid- en zichtoverlast. Dit voorstel werd zowel door de provincie als door de gemeente bijzonder op prijs gesteld en is daarmee ‘part of the deal’ geworden.

Het voorstel van de stichting houdt in dat alle bewoners langs de aarden wal ieder een klein stukje van de klimop aan één zijde van het hardhouten scherm aanplanten. Deze groene klimop zorgt ervoor dat na   enkele jaren het scherm volledig is begroeid. De kosten van de hedera-plantjes zijn in de totale begroting meegenomen.

We willen daar met jullie medewerking èn inzet een ludieke actie van maken. Door met ons allen op één moment de beplanting over een lengte van 1,5 km  tegelijk aan te brengen kunnen we het ‘Guiness book of records’ halen. Misschien willen onze burgemeester, wethouder en de gedeputeerde van de provincie

Zuid-Holland ook meedoen.  We koppelen daar natuurlijk ook veel publiciteit aan (krant en tv).

Een woord van dank aan wie?

In de eerste plaats dank aan de gemeente. Van meet  af aan heeft de gemeente het verzoek van de bewoners serieus genomen. Zij erkende het probleem. In het afgelopen jaar heeft met name wethouder Kees den Ouden zich, zowel richting provincie als binnen de gemeente, bijzonder ingespannen om dit al jaren slepende probleem op te lossen.
Ook het hoofd Ruimtelijk Beheer van de  gemeente,  de heer Tjeert van Houten willen wij graag noemen. Hij heeft op ambtelijk niveau de nodige onderhandelingen met de provincie gevoerd en voorbereidend werk verricht.

Uiteraard houden we jullie de komende tijd met onze nieuwsbrieven en via de website van onze stichting op de hoogte van de verdere gang van zaken. We verwachten dat zeer binnenkort ook in de regionale en locale nieuwsbladen aandacht aan dit heuglijke nieuws zal worden besteed. Wij zijn in ieder geval heel erg blij dat een oplossing in zicht is.