Nieuwsbrief 6

Met deze nieuwsbrief willen wij jullie graag informeren over het verloop van het overleg van afgelopen maandag 13 januari met de gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, mevrouw De Bondt.

Verder in deze nieuwsbrief nog even kort  aandacht voor het groen en nog even ter  herinnering de inloopavond op donderdagavond 23 januari 2014!!! (van 19.00 uur – 21.00 uur in Ons Huis, Kosterspad 3 (achter de oude C1000) in Zoeterwoude).

Overleg met gedeputeerde provincie Zuid-Holland op 13 januari 2014

Namens de provincie waren aanwezig gedeputeerde mevrouw De Bondt en projectleider  groot onderhoud N206, de heer Van As, en namens de gemeente Zoeterwoude wethouder, heer Den Ouden en hoofd afdeling Ruimtelijk Beheer, de heer Van Houten. De stichting werd vertegenwoordigd door John Uitendaal en Hans van Polanen.
In het gesprek zijn door gemeente en stichting twee punten aan de orde gesteld:

• Verantwoordelijkheid (onderhoud) geluidswal, en
  • Offertes van gemeente en stichting voor geluidsscherm.

Verantwoordelijkheid (onderhoud) geluidswal
De wethouder gaf aan dat  uit archiefstukken van de gemeente blijkt dat de geluidswal langs de N206 in opdracht van de provincie in 1979 is aangelegd. Dit is gebeurd met het oog op de toen nieuw aan te leggen “omleidingsweg” en de te verwachten geluidsoverlast. Deze constatering werd niet door de provincie tegengesproken en zij geeft daarmee aan ook verantwoordelijk te zijn voor het onderhoud.
De gedeputeerde herhaalde nogmaals dat er geen reden is de aarden wal te verhogen vanwege geluidsoverlast. Er wordt voldaan aan de wettelijke normen. Wat betreft het uitvoeren van – in onze ogen – achterstallig onderhoud (aarden wal is ongelijkmatig 1,5 meter gezakt!)was de gedeputeerde duidelijk: zij acht dit niet noodzakelijk, stelt andere hogere prioriteiten en heeft er ook geen financiële middelen voor.

Offertes gemeente en stichting voor geluidsscherm
Eerder heeft de provincie  de kosten van de plaatsing van een geluidsscherm (een kokosscherm van 90 cm hoog) geraamd op € 340.000,–. Dit bedrag is de afgelopen maanden  uitgangspunt geweest voor de discussie over de financiering van dit bedrag. De afgelopen weken hebben echter zowel de gemeente als de stichting onderzocht of een dergelijk scherm tegen een lagere prijs kan worden aangekocht en geplaatst. Ook is nagedacht over de vraag  of er andere varianten denkbaar en betaalbaar zijn.

De stichting heeft tijdens het overleg met de provincie aangegeven dat zij een concurrerende offerte heeft ontvangen voor een kokosscherm van 1 meter hoog, totale kosten € 266.000,– i.p.v. € 340.000,–.

Daarbij heeft de stichting aangeboden met enige zelfwerkzaamheid van de omwonenden dit bedrag nog met ca. € 10.000,-extra  te kunnen verlagen.

De gedeputeerde nam hiervan kennis, maar gaf direct aan dat dit voor haar geen reden was om terug te komen op haar negatieve besluit over medefinanciering.
In tweede instantie legde  wethouder Den Ouden het idee op tafel voor de plaatsing van een FSC  hardhouten scherm van 1 meter hoog. Als dit idee verder wordt uitgewerkt, zal de wethouder daarvoor nog wel een voorstel aan de gemeenteraad moeten doen. De gedeputeerde  wees er nogmaals op dat zij volstrekt geen budget heeft voor dit doel.  Wel zegde zij met heel veel voorbehoud toe,  dat zij bereid was te bezien of er in het kader van het ‘onderhoud groen’ nog financiële mogelijkheden zijn. Zij benadrukte dat het daarbij om een zeer beperkte bijdrage zal gaan.  Op ambtelijk niveau (de heer Van As van de provincie en de heer van Houten van de gemeente) wordt deze mogelijkheid verder verkend.
Zowel de wethouder als de stichting volgen dit proces nauwlettend.

Begroeiing
Inmiddels hebben de bewoners langs de N206 van de provincie een brief ontvangen over het snoeien en kappen van bomen langs de N206. De uitvoering van deze werkzaamheden is gebaseerd op een rapport van een inspectie die in opdracht van de provincie is uitgevoerd. Dit rapport is door de stichting opgevraagd bij de provincie, die het per omgaande beschikbaar heeft gesteld. Op onze website kunt u het rapport “VTA-controle N206 A  Zoeterwoude” inmiddels inzien.

Informatiebijeenkomst 23 januari 2014
Nog even de laatste stand van zaken. Uit de laatste berichten blijkt dat de provincie nog steeds voornemens is de fietsenstalling bij de bushalte Westeindseweg te verplaatsen naar de Zuidzijde (ongeveer tegenover de Klaverweideschool). In een afzonderlijke brief heeft de stichting bij de provincie gepleit voor het handhaven van de fietsenstalling op de huidige locatie (Noordzijde). Ook zal de stichting aandringen op het plaatsen van een geluidsscherm bij de nieuw aan te leggen bushalte ter hoogte van de Burgemeester Wapstaat. In de huidige plannen is daar niet in voorzien. De brief aan de provincie staat ook op onze website.
Wij roepen iedereen op tijdens de inloopavond ook hier  aandacht aan te besteden en – voor zover gewenst – ervoor te pleiten dat de plannen op deze punten worden aangepast. Schroom uiteraard niet de provincie aan te spreken als er andere punten zijn die naar uw mening gewijzigd moeten worden.  De provincie heeft aangegeven dat  er nog ruimte bestaat om zaken te wijzigen richting de uitvoeringsfase .
Wij stellen het op prijs als u ons hierover informeert, zodat wij in het verdere verloop hierop alert kunnen zijn.
Daarnaast gaat het op de inloopavond ook over de komende werkzaamheden en planning van het groot onderhoud aan de N206. De provincie heeft er wel op gewezen dat veel zaken in het ontwerp en de uitvoering al grotendeels definitief zijn.
Laat uw stem horen.. Als we met velen hetzelfde geluid laten horen,  geven wij een krachtig signaal af aan de provincie. Dit is onze kans!!