Nieuwsbrief 5

Het jaar is nog maar net begonnen en de eerste nieuwsbrief in 2014 is een feit.  Aanleiding is in de eerste plaats het besluit van de provincie om op 23 januari a.s. een inloopavond te organiseren, en in de tweede plaats het overleg met gedeputeerde mevrouw De Bondt van de provincie Zuid-Holland op 13 januari 2014.

Informatiebijeenkomst 23 januari 2014

Onlangs heeft de provincie bevestigd dat er op donderdagavond 23 januari 2014 een inloopavond plaatsvindt van 19.00 uur – 21.00 uur in Ons Huis (Kosterspad 3, achter de oude C1000) in Zoeterwoude. Even ter herinnering:  Wij hebben om deze bijeenkomst gevraagd, omdat bleek dat veel bewoners niet bekend zijn met de aanleg van de bushaltes op de N206 ter hoogte van de Burgemeester Wapstraat/ Dirk van Santhorstweg (inclusief plaatsing van een uitgebreide fietsenstalling aan de dorpse kant), en met de aanpassing van de bushalte Westeindseweg (inclusief verplaatsing/vergroting van de huidige fietsenstalling). Dit alles in verband met de komst per december 2014 van de snelle busverbinding van R(andstad)-net.

R-net zal op de informatieavond  meer vertellen over het concept Definitief Ontwerp van de bushaltes.

Maandag 9 december 2013 heeft de Stichting LLOZ gesproken met de projectleider R-net  (zodra het verslag definitief is,  komt dit op de website). In verband met de inloopavond willen wij jullie nu reeds wijzen op twee belangrijke punten die tijdens dit overleg naar voren zijn gekomen:

• bushaltes Burgemeester Wapstraat/Dirk van Santhorstweg: Er worden geen geluidswerende maatregelen genomen. Dit betekent dat de geluidsoverlast zal toenemen, met name door het stoppen en optrekken van de bussen. Ook is er geen aandacht voor de te verwachten extra parkeeroverlast in de wijk en de mogelijke overlast van een grote stalling voor 112 fietsen.
  • bushalte Westeindseweg: De fietsenstalling wordt uitgebreid (tot 64 plaatsen)  en verplaatst naar de Zuidzijde (ongeveer tegenover de Klaverweideschool). Wij hebben er voor gepleit de huidige locatie (Noordzijde) te handhaven. De afstand van de fietsenstalling tot de bebouwing is daar groter. Ook de (her)inrichting van Bloemenweide-Noord pleit ervoor om de fietsenstalling aan de Noordzijde te handhaven.

Wij roepen iedereen op tijdens de inloopavond hier vooral aandacht aan te besteden en – voor zover gewenst – ervoor te pleiten dat de plannen op deze punten worden aangepast. Schroom uiteraard niet de provincie aan te spreken als er andere punten zijn die naar uw mening gewijzigd moeten worden.

De provincie heeft aangegeven dat  er nog ruimte bestaat om zaken te wijzigen richting de uitvoeringsfase .

Wij stellen het op prijs als u ons hierover informeert, zodat wij in het verdere verloop hierop alert kunnen zijn.

Daarnaast gaat het op de inloopavond ook over de komende werkzaamheden en planning van het groot onderhoud aan de N206. De provincie heeft er wel op gewezen dat veel zaken in het ontwerp en de uitvoering al grotendeels definitief zijn.

Zaterdag 4 januari 2014 heeft een aantal omwonenden  een aan hen gerichte uitnodiging voor een  inloopavond  op 23 januari a.s. van 19.00 – 21.00 uur ontvangen.  Het ziet er naar uit dat de uitnodiging voor de inloopavond op 23 januari 2014  ook zal worden gepubliceerd in de gemeenteberichten in het Leids Nieuwsblad, en op de website van de gemeente.  U bent dus daarmee allemaal uitgenodigd, het is een openbare bijeenkomst.

Ook als u onverhoopt niet rechtstreeks uitgenodigd bent, roepen wij u  dringend op om de 23e naar “Ons Huis” te komen om uw stem te laten horen. Als we met velen hetzelfde geluid laten horen, geven wij een krachtig signaal af aan de provincie. Dit is onze kans!!

Begroeiing
Onlangs ontvingen wij een mail van de provincie waarin zij aankondigen binnenkort informatie te willen verstrekken aan de omwonenden over de werkzaamheden aan – zoals de provincie dit noemt – het groenareaal (op en rond de aarden wal). Waarover het precies gaat, proberen wij te achterhalen. Het kappen van 4 bomen (zie ook de gemeenteberichten nrs 51 en 52 van 2013) maakt er in ieder geval deel vanuit. Wij hebben de provincie de suggestie gedaan dit onderwerp ook mee te nemen bij de inloopavond van 23 januari. Vooralsnog heeft de provincie voorkeur voor een schriftelijke informatieronde aan de omwonenden. Verder hebben we bij de provincie de resultaten opgevraagd van het begin november jl. uitgevoerde onderzoek naar de begroeiing op en rond de aarden wal.

Nogmaals, schroom ook niet op 23 januari a.s. hierover uw vragen aan de provinciemedewerkers te stellen.

Vragen staat vrij!!

Overleg met gedeputeerde provincie Zuid-Holland op 13 januari 2014

Zoals wellicht bekend, heeft gedeputeerde mevrouw De Bondt schriftelijk haar standpunt aan de gemeente kenbaar gemaakt dat de provincie niet bereid is bij te dragen aan de financiering van de ophoging van de aarden wal. Op zich geen nieuws, maar het staat nu wel zwart op wit. Helaas. In de gemeenteraad van 19 december jl. heeft wethouder Den Ouden gemeld dit “heel onbevredigend te vinden”.
Op 13 januari 2014 is er een gesprek gepland tussen de gedeputeerde mevrouw De Bondt, wethouder Den Ouden van de gemeente Zoeterwoude en een delegatie van de Stichting LLOZ. De wethouder en wij zullen nogmaals onze uiterste best doen om de gedeputeerde op andere gedachte te brengen. Op dit moment zijn we (gemeente en stichting) bezig dit bestuurlijk overleg voor te bereiden.

Rest ons iedereen een voorspoedig 2014 toe te wensen. Wij hopen aan het eind van dit jaar met elkaar te kunnen vaststellen dat de gezamenlijke inspanningen tot de gewenste resultaten hebben geleid.