Nieuwsbrief 3

Nog niet zo lang gelden is Nieuwsbrief 2 rondgestuurd. Omdat er op dit moment  voldoende nieuwe informatie te delen is, verschijnt er deze maand nog een nieuwsbrief:  Nieuwsbrief 3.

Ophoging geluidswal

De afgelopen weken zijn er meerdere gesprekken gevoerd over de ophoging van de geluidswal. Hieronder de  belangrijkste punten op een rij.

Gesprek met  wethouder

Op 15 oktober  jl. is weer gesproken met wethouder Cees den Ouden, ditmaal in aanwezigheid van Tjeert van Houten, hoofd afdeling Ruimtelijk beheer. In dit gesprek heeft de wethouder het telefoongesprek toegelicht dat hij op 7 oktober heeft gevoerd met mevr. De Bondt, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland. Zij had om dit gesprek gevraagd om haar standpunt toe te lichten over de ophoging van de geluidswal.

Samengevat komt het erop neer dat de provincie nog geen uitsluitsel kan geven of er geluidsschermen op de geluidswal worden geplaatst. Dit heeft te maken met een aanpassing van het zgn. ‘Actieplan Geluid provinciale wegen’. Dit actieplan staat op losse schroeven mede omdat de provincie op dit moment twijfelt over – zoals zij dit noemen – de kosteneffectiviteit van stil asfalt. Zowel de aanleg als het onderhoud van stil asfalt lijkt in de praktijk duur uit te vallen. Wanneer het nieuwe actieplan klaar is, is nog niet bekend.

De wethouder heeft richting mevr. De Bondt aangegeven dat niet alleen de regelgeving m.b.t. het geluid moet worden gevolgd, maar de zaak ook benaderd kan worden vanuit de onderhoudsplicht van de provincie. Mevr. De Bondt erkende deze alternatieve benadering, maar deed geen enkele toezegging (de budgetten voor onderhoud bij de provincie worden ook steeds krapper).

Al met al is de eerder uitgesproken 10% kans van slagen niet groter geworden.

Verder is het gesprek met de wethouder benut als voorbereiding op het gesprek van de Stichting LLOZ met de provincie op 16 oktober (zie hierna).

Gesprek met provincie

Op 11 oktober heeft de Stichting LLOZ van de provincie een uitnodiging ontvangen voor een gesprek. Deze uitnodiging is een reactie op de brief van de Stichting LLOZ van 2 oktober aan gedeputeerde, mevr. De Bondt (zie onze website).

Gesproken is met de heer P.G.M. van  As, projectmanager N206, en de heer R.M. de Bruijn, senior medewerker mobiliteitsmanagement. Het gesprek heeft ruim een uur geduurd. Belangrijkste conclusies:

• De provincie heeft aangegeven dat zij wettelijk niet verplicht zijn om maatregelen te nemen tegen de geluidsoverlast. Er wordt voldaan aan de geldende geluidsnormen. Zij hebben dit vastgesteld op basis van de uitkomsten van rekenmodellen die de provincie hiervoor hanteert.
  • Ook hebben zij opgemerkt dat zij geen onderhoudsplicht hebben. De geluidswal is naar hun zeggen in het verleden niet door de provincie aangelegd (Opm.: Dit wordt nog door ons uitgezocht).
  • De provincie heeft een kostenindicatie laten maken voor een geluidsscherm op de bestaande aarden wal (circa 90 cm hoog) . De gemeente heeft aangegeven dat zij bereid is hiervan een deel te financieren (onder voorbehoud dat de gemeenteraad hiermee instemt).
  • Er is bij de provincie indringend voor gepleit om het ontbrekende deel aan te vullen. Zij zien hiervoor echter geen financiële ruimte. Ook een moreel appel mocht niet baten. De beide ambtenaren van de provincie hadden geen fiat van de gedeputeerde om hiermee in te stemmen. Kennelijk heeft het politiek en bestuurlijk geen prioriteit.
  • De provincie heeft zich bereid verklaard om de standpunten nog eens te wisselen in een gezamenlijk overleg met de gemeente en de stichting. Wij hebben dit voorstel geaccepteerd.
    N.B.: Op 16 oktober is de wethouder geïnformeerd over het (toch wel teleurstellende) verloop van het gesprek met de provincie. De wethouder heeft zich direct bereid verklaard om aan te schuiven bij dit gesprek.
  • Na het ”3-gesprek” zullen wij de provincie vragen om hun standpunt schriftelijk aan de stichting kenbaar te maken. Anders gezegd: We willen een formeel antwoord op de brief van de Stichting LLOZ van 2 oktober jl.

Bushaltes Burgemeester Wapstraat (nieuw) en Westeindseweg (aanpassing)

Burgemeester Wapstraat

Door de provincie is op de N206 ter hoogte van de Burgemeester Wapstraat in beide richtingen een bushalte gepland. Omdat deze bushaltes tot geluidsoverlast zullen leiden, gaat de provincie volgens de huidige plannen bij de bushalte (in de richting Leiden) een geluidsscherm en een fietsenstalling plaatsen.

Westeindseweg

Uit de tekeningen van de provincie blijkt ook dat het geluidsscherm bij de bushalte Westeindseweg richting Leiden) verlengd gaat worden. Er wordt een deel van de aarden wal afgegraven. Ook de bushalte (lees: bushokje) en de fietsenstalling krijgen een andere plaats.

Om de bewoners in de omgeving van de Burgemeester Wapstraat en de Westeindseweg zoveel mogelijk in gelegenheid te stellen hun wensen/bezwaren kenbaar te maken over de plannen van de provincie, hebben wij de gemeente gevraagd om een informatiebijeenkomst voor de direct betrokkenen te organiseren. Op dit moment hebben we nog geen antwoord van de gemeente op dit verzoek.

Stil asfalt

In het gesprek met de provincie op 16 oktober werd – vers van de pers – aan ons meegedeeld, dat om financiële redenen is besloten binnen de gehele provincie geen stil asfalt meer aan te leggen. Vooral het onderhoud is nogal kostbaar. Dus stil asfalt op de N206 lijkt niet meer  tot de mogelijkheden te behoren.

Baggeren sloot langs Balkenpad

De gemeente heeft aangegeven dat de baggerwerkzaamheden binnenkort zullen starten. De precieze datum is nog niet bekend. Zodra deze door de gemeente aan ons is doorgegeven, zal dit op de website worden geplaatst. Bedoeling is dat voor eind december van dit jaar de baggerwerkzaamheden klaar zijn. De bagger zal volledig worden afgevoed.