Nieuwsbrief 2

Aan het begin van de zomervakantie verscheen onze eerste nieuwsbrief. De brief kunt u er nogmaals op naslaan want we hebben deze op onze website  www.stichtinglloz.nl geplaatst. In de afgelopen (mooie) zomerse periode heeft ons werk niet geheel stil gelegen. Dus  tijd voor een volgende nieuwsbrief!

Logo

Om te beginnen: wat vindt u van ons logo? We hebben erin uitgebeeld wat ons beweegt: Aangenaam wonen in een groene omgeving langs de N206.

Aanmeldingen stichting

Het rondje van de wijkvertegenwoordigers heeft ruim 110 aanmeldingen opgeleverd. Vrijwel iedereen wil  graag (per e-mail) op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen waardoor wij gemakkelijk snel nieuwsfeiten en berichten kunnen delen.  Nieuwe aanmeldingen blijven van harte welkom. Kent u andere geïnteresseerden? Laat het ons weten en stuur ons dan een mailtje. Wij nemen ook hun e-mailadres graag op in ons bestand. Hoe meer aandacht en publiciteit hoe beter.

Donatie

Vanaf de start van onze activiteiten kregen en krijgen we (nog) regelmatig het spontane aanbod ons financieel te willen ondersteunen om de aanloop- en organisatiekosten te dekken. Wij hebben daar grote waardering voor. Nu onze bankrekening geopend is en wij dit ook kenbaar hebben gemaakt, komen de eerste donaties binnen. Wij zijn er bijzonder blij mee! Het geeft ons financieel een steuntje in de rug. Momenteel hebben wij ca. €  300,00 mogen ontvangen maar we kunnen daarmee nog niet alle gemaakte  kosten dekken.

Mocht u vragen hebben dan kunt u ons vanzelfsprekend daarover mailen (info@stichtinglloz.nl). Spreekt de stichting u aan en wilt u ons steunen?  Elke (financiële) bijdrage is van harte welkom. Uw bijdrage kunt u overmaken op bankrekening: NL97 RABO 0138 4403 95 t.n.v. Stichting Leven Langs de Omleidingsweg Zoeterwoude. Het nummer is wat langer vanwege het nieuw verplichte IBAN. Dat is nog even wennen. Voor ons ook wennen want  in de voetnoot van een eerdere brief zijn de laatste 2 cijfers weg gevallen. Het genoemde nummer in deze tekst en in de voetnoot in deze nieuwsbrief is de juiste. Excuus voor de eerdere verwarring!

In een volgende nieuwsbrief zullen wij het totaalbedrag van  de tot dan ontvangen donaties vermelden en ook verantwoorden waaraan het geld is uitgegeven.

Dan nu  -samengevat – de actuele informatie over onze projecten.

1. Ophoging van verkeerswal langs N206

Vanaf juni jl.  is onze wethouder, de heer Kees den Ouden,  (weer) in gesprek  met de gedeputeerde van de provincie, mevrouw Ingrid de Bondt, over de ophoging van de verkeerswal. De wethouder heeft er op aan gedrongen om binnen het beschikbare budget voor het groot onderhoud van de N206 ook middelen te reserveren voor geluidswerende maatregelen. Hij heeft in dat gesprek voorgesteld dat de gemeente Zoeterwoude bereid is eventueel een deel van de kosten voor haar rekening te willen nemen. De gedeputeerde heeft met de wethouder afgesproken na het zomerreces een reactie op het voorstel van de gemeente te geven. We hebben nog geen bericht van de gedeputeerde ontvangen. Wel staat er een telefonisch overleg tussen de gedeputeerde en de wethouder ingepland voor 7 oktober a.s.  De betekenis van deze belafspraak kan (nog) niet worden ingeschat.

Stichting LLOZ heeft wel besloten vóór 7 oktober a.s. een brief aan de gedeputeerde te sturen. In die brief maken wij gewag van de oprichting van onze stichting die o.a. ijvert voor  de realisatie een jarenlange wens, nl. de ophoging van de verkeerswal. De brief gaan wij  na verzending op onze website plaatsen.

2. Begroeiing

De gemeente heeft  ons duidelijkheid verschaft over de eigendom- en onderhoudsgrenzen van de grond aan het Balkenpad.  Vaststaat dat de grond vanaf sloot tot en met het fietspad eigendom is van de gemeente. Beheer en verzorging  van deze grond valt dus onder haar verantwoordelijkheid. Van achter het fietspad  (buitenrand)  is de provincie eigenaar van de grond en is daarmee ook verantwoordelijk voor het onderhoud hiervan.  Meer hierover staat op onze website vermeld.

Bewoners kunnen voor vragen over gemeentelijke bomen terecht bij de afd. Groen van de gemeente, mevrouw van Drimmelen.

3. Groot onderhoud N206

Zoals eerder gemeld, zal het groot onderhoud van de N206 (Zoeterwoude) in april 2014 starten.

In het groot onderhoud is naast een aanpassing/verruiming van de fietsenstalling aan de Westeindseweg ook voorzien in de plaatsing van een fietsenstalling ter hoogte van Dirk van Santhorstweg. Dit laatste met oog op de komst van R-net (hoogwaardig en duurzaam openbaar vervoersnetwerk)  en de geplande plaatsing daar van een bushalte.

Met de komst van R-net  blijft de busfrequentie op de N206  in de spits – net als nu –  5 minuten. Voor stichting LLOZ  een extra argument om te blijven pleiten voor ophoging  en verlenging ( ter hoogte van de speelplek aan de Wapstraat) van de verkeerswal.

Het schoonmaken en –houden van de (glas)schermen ter hoogte van de Westeindseweg is voor ons ook een hot item.

4. Sloot langs Balkenpad

Goed nieuws!!  Het hoogheemraadschap heeft, op verzoek van de gemeente, de waterinlaat bij de Meerburgerwetering in de omgeving van garage Versteegen hersteld waardoor de doorstroming in de sloot aanmerkelijk is verbeterd.

In opdracht van de gemeente heeft een extern bureau in de afgelopen weken 2 metingen in de sloot verricht:  één meting van de hoeveelheid aanwezige bagger en één meting van de kwaliteit van de bagger. Het baggerplan 2016 is door de gemeente vervroegd!!  De wethouder heeft ons toegezegd dat de gehele sloot (vanaf de van Santhorstweg t/m Boterbloemlaan) nog in 2013 in één keer tot de vaste bodem wordt uitgebaggerd. Ingeschat is dat de opdrachtnemer in november a.s. met de baggerwerkzaamheden start.  Hulde aan de gemeente!

Tenslotte nog een bericht over de geplande verplaatsing van loonbedrijf Van Meurs. Met instemming van de gemeente wil  Van Meurs van de Zuidbuurtseweg naar de Papeweg (ter hoogte van de Bloemenweide) verhuizen.  Momenteel loopt er een aanvraag  van Van Meurs bij de provincie voor ontheffing van het gebruik van de (eigen) grond. Het terrein zal worden gebruikt voor opslag van materieel. In de aanvraag is de bouw van een bedrijfswoning niet opgenomen.

Of er een parkeergelegenheid voor andere  – dan eigen –  vrachtwagens komt, is ons nog niet duidelijk.

De realisatie van plannen gaat gepaard met de gebruikelijke regelgeving, procedures, publicaties en informatiebijeenkomsten.

Recent hebben wij meer duidelijkheid over de herinrichting van de Papeweg  gekregen. De provincie is voornemens  een parkeerverbod in te stellen voor voertuigen breder dan 1,90 meter. Dat betekent dus dat vrachtwagens niet op of langs de Papeweg mogen parkeren. Uiteraard volgen wij dit nauwlettend.

Ja, er gebeurt veel! Wij houden u graag op de hoogte. Blijft u ons actief volgen? Elke tip, suggestie of gedachte is van harte welkom.