Nieuwsbrief 1

Gerekend vanaf de datum van de informatiebijeenkomst van de Provincie Zuid-Holland over het groot onderhoud van de N206 op 21 mei  jl. zijn we inmiddels twee maanden verder. Tijd om even de balans op te maken.

Omdat de website, naar wij verwachten, ook bekeken wordt door belangstellenden die de afgelopen tijd niet zijn bezocht door de wijkvertegenwoordigers van de stichting is ervoor gekozen om al het nieuws van de afgelopen twee maanden op een rij te zetten.

Statuten Stichting LLOZ
Afgelopen 11 juli zijn de statuten van de stichting gepasseerd bij de notaris en is de stichting ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.  Hiermee is de stichting  nu formeel opgericht. De statuten zijn openbaar en op onze  website in te zien.

Website, emailadres en logo
Inmiddels is de website www.stichtingLLOZ.nl in de lucht. We zijn druk doende om de site verder te vullen.
Naast de website is er een e-mailadres beschikbaar. Dit vereenvoudigt en versnelt de communicatie tussen de belanghebbenden en de stichting. Het email adres luidt: info@stichtinglloz.nl.
Over een passend logo voor de stichting wordt nog creatief nagedacht.

Aanmeldingen stichting
Het rondje van de wijkvertegenwoordigers heeft  circa 110 aanmeldingen opgeleverd. Iedereen was erg positief over de initiatieven van de stichting. Het probleem van met name de hoogte van de geluidswal, maar ook de hoogte van de begroeiing leeft bij de bewoners langs de N206. Overigens blijkt dat er ook  bij bewoners iets verder weg van de geluidswal belangstelling te zijn voor de activiteiten van de stichting.

Publiciteit
Op woensdag 17 juli is het eerste artikel over de initiatieven van de stichting verschenen in het Leids Nieuwsblad.  Daarin wordt kort en bondig de problematiek over en rond de geluidswal beschreven (met dank aan Gerard van der Hoeven). Enigszins tot onze verassing verscheen op 19 juli ook een artikel in het Leidsch Dagblad. Er was op 18 juli al wel contact geweest met het Leidsch Dagblad, maar we hadden niet verwacht dat er al zo snel een stuk (met grote foto!) zou worden gepubliceerd. Geen misverstand: We zijn er erg blij mee. Hoe meer aandacht, hoe beter.

Wat  zijn de “inhoudelijke” resultaten

• Op 11 juni heeft een delegatie van de stichting gesproken met wethouder Kees den Ouden (hoofd Ruimtelijk Beheer, Tjeert van Houten, was wegens vakantie niet daarbij aanwezig). In het gesprek zijn aan de orde gekomen:  de oprichting van de stichting, en vooral de vier prioriteiten van de stichting: ophogen van de geluidswal, gebruik van `stil` asfalt, onderhoud begroeiing  (aandacht voor met name de hoogte) en onderhoud van de sloot langs het Balkenpad. De wethouder zegde toe de eerste drie punten op 12 juni met gedeputeerde mevr. De Bondt te bespreken. Het laatste punt ‘de sloot’ behoort tot de verantwoordelijkheid van de gemeente. Hij gaf aan dit intern bij de gemeente te laten uitzoeken.
  • Op 12 juni heeft wethouder Den Ouden het volgende teruggekoppeld van het gesprek  met gedeputeerde mevr. De Bondt (projectleider Van As van de provincie was daarbij aanwezig).  De gedeputeerde was al op hoogte van de ´reuring´ tijdens de informatieavond in Stompwijk.
  • Haar eerste reactie was dat er geen budget was begroot voor geluid verminderende maatregelen langs ons deel van de N206. Na wat doorpraten gaf zij echter aan het “wel vervelend voor de bewoners te vinden”. De wethouder heeft er bij de provincie op aangedrongen om binnen het budget dat beschikbaar is voor het groot onderhoud van de N206 ook middelen te reserveren voor geluidswerende maatregelen. Hij heeft aangegeven dat de gemeente Zoeterwoude bereid is eventueel een deel van de kosten voor haar rekening te willen nemen. Afgesproken werd dat de gedeputeerde  het standpunt van de provincie z.s.m. aan de wethouder zou laten weten.
  • Op 15 juli heeft wethouder Den Ouden in de uitloop van  een ander overleg bij gedeputeerde  mevr. De Bondt gevraagd naar de vorderingen op het dossier  ‘Geluidswal N206’. Zij gaf aan dat er voor het zomerreces geen antwoord is te verwachten van de provincie. Intern is het onderzoek nog niet afgerond.
  • De provincie is inmiddels gestart met de beantwoording van de vragen die tijdens de informatiebijeenkomst in Stompwijk zijn gesteld. Het lijkt erop dat de vragen over de ophoging van de geluidswal met een standaard antwoord worden afgedaan. Het antwoord komt erop neer dat:
    * de provincie formeel niet verplicht is om iets te doen aan de hoogte van de geluidswal omdat de geluidsbelasting valt binnen de nu van toepassing zijnde wettelijke  normering;
    *de optie onderzocht wordt voor het delen van de kosten van de aanleg van een geluidsscherm op de bestaande aarden wal, en
    *de provincie op dit moment op zoek is naar budget en naar verwachting begin september a.s. meer duidelijkheid heeft over de mogelijkheid van financiering.
  • Wat betreft de sloot kan worden gemeld dat de situatie zeer waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een verstopte waterinlaat bij de Meerburgerwetering (omgeving van garage Versteegen). Deze verstopping is inmiddels door de gemeente verholpen.  Ook de duiker ter hoogte van de kruising met de Dirk van Santhorstweg wordt gecontroleerd. Er wordt nu gekeken door de gemeente of de sloot langs het Balkenpad vervroegd kan worden uitgebaggerd, om zo de doorstroming verder te verbeteren.
  • Tot slot is ook de politiek van de Gemeente Zoeterwoude op de hoogte gesteld over de activiteiten van de stichting. De fractievoorzitters in de gemeenteraad, het college van BenW en de raadsgriffier zijn per email geïnformeerd.

Nederlandse Stichting Geluidshinder

Wat speurwerk op internet heeft geleerd dat gedeputeerde mevr. De Bondt ook bestuurslid is van de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG). Gelet op het doel van deze stichting overweegt de stichting LLOZ om donateur te worden van de NSG.

Kort samengevat:  Er is veel gebeurd de afgelopen twee maanden. Er is weliswaar nog geen doorbraak, maar de deur staat toch wel op een kier.