Brief aan de Gedeputeerde Verkeer en Vervoer

Aan de Gedeputeerde Verkeer en Vervoer

van het College van Gedeputeerde Staten provincie Zuid Holland
mevrouw I.G.M. de Bondt  (persoonlijk)
Postbus 90602
2509 LP  Den Haag

verzonden per mail: secrbondt@pzh.nl  en post

Datum: 2 oktober 2013

Onderwerp: ophoging verkeerswal en groot onderhoud N206 Zoeterwoude

Brief in PDF

Geachte mevrouw De Bondt,

Met deze brief wil de Stichting Leven Langs de Omleidingsweg Zoeterwoude bij u pleiten voor ophoging van de verkeerswal langs de N206 te Zoeterwoude en voor het gebruik van stil asfalt op deze provinciale weg. Alvorens hierop verder in te gaan, wil het stichtingsbestuur zich nader aan u voorstellen.

De stichting is op 11 juli 2013 bij notariële akte opgericht.

Het doel van de stichting is een gezonder(e) en duurzamer(e) leefmilieu/samenleving te bewerkstellingen om daarmee het woongenot langs de randen van de N206 te verbeteren voor de bewoners in de gemeente Zoeterwoude (-dorp) in het algemeen en in het bijzonder voor de bewoners in en rond de wijken Westwout, Vogelweide en Bloemenweide.

Inmiddels hebben meer dan 110 bewoners zich bij de stichting aangemeld.

De oprichting van de stichting komt voort uit een inmiddels jarenlange wens  van bewoners dat er –  door toenemende overlast van het verkeer op de N206 –  geluidswerende maatregelen worden getroffen. Vele malen is hierom op persoonlijke titel bij gemeente en provincie gevraagd.

Zoals u ongetwijfeld bekend is, is er in de maand mei van dit jaar door de provincie Zuid-Holland een informatieavond georganiseerd om toelichting te geven op de activiteiten, die zijn voorzien in het kader van het groot onderhoud van de N206. Volgens de huidige planning gaat dit groot onderhoud in april 2014 van start.

Tot grote teleurstelling van vele belanghebbenden uit de gemeente Zoeterwoude bleek tijdens deze bijeenkomst, dat de provincie bij dit groot onderhoud niet heeft voorzien in ophoging van de verkeerswal langs de N206 (traject gemeente Zoeterwoude).

Naar schatting is – ten opzichte van de oorspronkelijke hoogte – de verkeerswal door de jaren heen zeker 1,5 meter ingezakt waardoor nu het voorbijkomend vracht- en busverkeer goed zichtbaar is. Het behoeft geen verder betoog dat deze situatie – afgezet tegen de toegenomen verkeersintensiteit – voor betrokkenen enorm veel overlast veroorzaakt.

Tijdens de informatiebijeenkomst kwam verder naar voren, dat bij het groot onderhoud geen stil asfalt op de N206 te Zoeterwoude zal worden aangebracht. Dit zal niet echt  bijdragen aan de oplossing van de hiervoor bedoelde overlast. Dit betreuren wij zeer.

Inmiddels zijn wij als stichting over deze punten in overleg met de verantwoordelijk wethouder van de gemeente Zoeterwoude, de heer C. den Ouden. Wij hebben al meerdere plezierige en constructieve gesprekken met hem over dit onderwerp gehad. De gemeente onderkent de door ons aangedragen problematiek.  Dit blijkt onder meer uit het voorstel dat de wethouder heeft gedaan bij één van de besprekingen met u over de vorderingen op dit dossier. In dit voorstel  heeft de gemeente aangegeven te willen meedenken over een kostenverdeling tussen gemeente en provincie. Daar zijn wij blij mee  maar uiteindelijk zal  bepalend  zijn of en zo ja, welke maatregelen de provincie Zuid-Holland wil nemen om de overlast van de N206 zoveel mogelijk tegen te gaan.

Om die reden wenden wij ons thans tot u en doen als stichting, namens de betrokken inwoners van de gemeente Zoeterwoude een dringend beroep op u om te besluiten dat binnen de begroting voor het groot onderhoud van de N206 middelen worden vrijgemaakt voor enerzijds de ophoging van de geluidswal langs de N206 (traject gemeente Zoeterwoude) en anderzijds het gebruik van stil asfalt.

Uiteraard zijn wij bereid de problematiek en ons verzoek in een persoonlijk onderhoud met u nader toe te lichten.

Met vriendelijke groet,

namens het bestuur van  de Stichting Leven Langs de Omleidingsweg Zoeterwoude