Bewoners bundelen de krachten Geluidswal N206 moet flink hoger – Artikel Leids Nieuwsblad

Zoeterwoude. In toenemende mate hebben bewoners van de wijken Westwout, Vogelweide en Bloemenweide overlast van het verkeer op de N206. De provinciale weg – het Zoeterwoudse deel heet officieel Burgemeester Detmersweg – ligt langs de drie wijken. Door het inzakken van de geluidswal is de overlast van de weg de laatste jaren fors toegenomen. Er is bij zowel de provincie als de gemeente wel meerdere keren aan de bel getrokken maar dat heeft tot niets geleid. Ook zijn er klachten over het dichtslibben van de sloot langs het Balkenpad die tussen de woningen en de geluidswal ligt.

door Gerard van der Hoeven

krantenartikel in PDF

Omdat de overlast alleen maar toeneemt, hebben wijkbewoners de krachten gebundeld en zich verenigd in de Stichting Leven langs de Omleidingsweg Zoeterwoude, afgekort de Stichting LLOZ. Voorzitter Hans van Polanen, woonachtig in de wijk Westwout: “De geluidswal had jarenlang een goede functie. De wal ligt er echter al 30 jaar en is in de loop van de  jaren flink gezakt. Daardoor is het effect van de wal aanzienlijk minder geworden. Daar hebben wij dagelijks last van. Volgend jaar gaat de provincie groot onderhoud plegen aan de N206. Volgens ons is dat het juiste moment om gelijktijdig de wal weer op hoogte te brengen. Wij waren er van overtuigd dat het ophogen van de geluidswal gelijktijdig zou worden meegenomen. Maar tot onze verbazing is in de plannen van het groot onderhoud van de N206 is het ophogen van de geluidswal niet meegenomen.”

Bus

Penningmeester Ben van Kempen, hij woont in Bloemenweide, geeft aan in hoeverre de geluidswal is gezakt. “Toen ik in de wijk kwam wonen, kon ik de bus die over de N206 reed niet zien. Nu kan ik zelfs zien welke passagiers in de bus zitten. Dat zegt toch genoeg. Ik schat dat de wal anderhalve tot twee meter is gezakt. We krijgen tot nu toe steeds te horen dat de wal voldoet aan de normen. Dat kunnen wij ons echter absoluut niet voorstellen.”
De stichting richt zich in eerste instantie op het ophogen van de geluidswal. Dat heeft de hoogste prioriteit. Daarnaast is het aanbrengen van stil asfalt belangrijk. Ook wil de stichting aandacht voor de hoogte van de begroeiing langs de geluidswal en de sloot langs het Balkenpad.Omdat de sloot is dichtgeslibd en duikers niet of nauwelijks functioneren, stinkt het vrijwel altijd.”

Vorige maand spraken vertegenwoordigers van de Stichting LLOZ met wethouder Kees den Ouden. Woordvoerder Van Polanen: “De gemeente neemt onze opmerkingen serieus. De wethouder heeft zelfs in een gesprek met gedeputeerde Ingrid de Bondt de problematiek aangekaart. Het ziet er naar uit dat de provincie wel wil meedenken maar niet of nauwelijks wil bijdagen in de kosten van het ophogen van de geluidswal. Daarover zijn we dus niet optimistisch. Wellicht dat de gemeente ook kan bijdragen. Wij zijn immers inwoners van Zoeterwoude en dan mag je verwachten dat het gemeentebestuur opkomt voor de belangen van haar burgers.”

Krachten bundelen

De stichting LLOZ gaat de krachten steeds meer bundelen. De mensen die het dichtst tegen de N206 wonen, zijn allemaal persoonlijk benaderd. Er zijn 8 contactpersonen die ieder een deel van het ‘probleemgebied’ vertegenwoordigen. Hans van Polanen: “We hebben een bestuur en per wijk contactpersonen maar we doen het met zijn allen. Tijdens het benaderen van de wijkbewoners bleek overduidelijk hoeveel mensen last van de N206 hebben en dus hoe groot het probleem is.Tal van mensen willen ook met ons meedenken en enkelen willen actief hun steentje bijdragen. Daarbij kan je denken aan juridische kennis of ervaring met geluidwerende maatregelen.“

Geluidswal N206 zelf ophogen

Het stichtingsbestuur is, symbolisch, alvast begonnen met het ophogen van de geluidswal. Van links naar rechts: voorzitter Hans van Polanen, John Uitendaal, René Kruithof, Ben van Kempen en Corné Versteegen. (Foto: Gerard van der Hoeven).